Tu ai motive să te îngrijorezi? Ce este miomul uterin!

13 iulie 2021 la 16:27

Tu ai motive să te îngrijorezi? Ce este miomul uterin!

Miomul uterin este o tumoare benignă proliferativă, bine circumscrisă, pseudoincapsulată, alcătuită din fibre musculare și elemente de țesut conjunctiv fibros. Este cea mai frecventă neoplazie pelviană care se dezvoltă aproximativ la 20% femei de vârstă productivă. Varietățile anatomice ale miomului se împart în raport cu diferite straturi ale uterului. Mioamele uterine pot fi solitare sau multiple, de dimensiuni ce variază între 1 mm și 20 cm.

Cauzele fibromului uterin nu sunt cunoscute înca, dar în calitate de factori de risc sunt enumerate:

1. Funcția menstruală – studiile au arătat că vârsta menarhei sub 12 ani, menstruațiile mai prelungite de 6 zile și abundente, constituie factori de risc pentru miomul uterin.
  2. Paritatea – femeile nulipare au un risc mai mare de survenire a miomului uterin.
  3. Dieta
  4. Obezitatea
  5. Anamneza familială a miomului uterin.

Simptomatologia miomului uterin variază de la o pacientă la alta, la fel și mărimea și localizarea acestuia. Fibromul submucos este considerat a fi responsabil de sângerarea prelungită și abundentă din timpul menstruației. Fibromul subseros poate uneori comprima vezica urinară determinând apariția simptoamelor de disurie.

Sângerarea menstruală anormală este cea mai caracteristică asociată cu uterul miomatos. Cea mai frecventă disfuncție menstruală e prezentată de menoragie, hipermenoree, sângerări intermenstruale. La baza lor stă de obicei miomul intramular sau submucos.

Durerea pelviană apare și se intensifică odată cu mărirea miomului în dimensiuni, miomul uterin subseros de dimensiuni mici de obicei e asimptomatic sau cu simptomatică minora. Intensificarea durerii pelviene poate fi mai pronunțată în timpul menstruației sub formă de dismenoree.

Miomul uterin poate fi o cauză a infertilității prin afectarea transportului tubar al spermatozoizilor și implantării ovulului.

Pacientele cu mioame submucoase sau intramurale au incidență crescută a avortului spontan și nașterilor premature. În unele cazuri miomul uterin poate crește semnificativ în timpul sarcinii complicând evoluția ei.

Pentru stabilirea diagnosticului miomului uterin se vor efectua următoarete examinări:

1.Examenul pelvian

2.Ecografia

3.Histerosalpingografia

4.Histeroscopia

5.Celioscopia

6.Biopsia endometrială

7.Testele biochimice.

Fibromul poate avea o consistență asemănătoare unui chist ovarian, iar alteori chistul ovarian are o consisteință dură și este aderat de organele din pelvis. Chisturile ovariene intraligamentare pot da impresia de tumoare solidă, astfel diagnosticul diferențial al miomului se va face cu chistul ovarian, tumori anexiale inflamatoare, pelviperitonită cronică, sarcină extrauterină și sarcină normală.

Cazurile de fibrom uterin sunt de cele mai multe ori asimptomatice, pentru aceasta supravegherea medicului ginecolog este cea mai bună opțiune. Ginecolog.md vă asteaptă pentru examinare, iar in cazul diagnosticării unui fibrom uterin vom lua decizia corespunzătoare despre opțiunile de tratament.

Categories: Boli și afecțiuni, Sfatul ginecologului