Torsiunea ovariană – o afecțiune rară, dar periculoasă!

3 decembrie 2018 la 16:37

Torsiunea ovariană – o afecțiune rară, dar periculoasă!

Dacă vă confruntați vreodată cu o durere bruscă și foarte intensă în abdomen, ce iradiază apoi în picior, să știți că poate fi vorba despre torsiunea ovariană – o afecțiune rară, dar care afectează cu precădere femeile de vârstă reproductivă. Boala respectivă este o urgență ginecologică și necesită în cazurile grave o intervenție medicală, pentru a salva ovarul afectat și pacienta.

Ce este torsiunea ovariană

Afecțiunea reprezintă rotația ovarului într-un anumit grad și blocarea arterei și a venei ovariane. Cel mai des apare pe partea dreaptă a corpului ( în circa 60% dintre cazuri). Dacă nu se intervine la timp, trompa se poate necroza, iar pacienta își pierde anexa. O altă complicație ce poate apărea este hemoragia intrachistică sau ruptura unui chist.

Cauzele apariției torsiunii ovariene

Tumorile ovariene – cea mai frecventă cauză a torsiunii ovariene (în peste 50% dintre cazuri). Dintre tipurile de tumori, prevalează cele dermoide (niște formațiuni celulare asemănătoare pielii, prezente în organism încă de la naștere și formate din păr, unghii și țesut adipos). Tumorile benigne (care se dezvoltă local), sunt pe locul doi, iar tumorile maligne (care invadează alte celule adiacente și se răspândesc în organism), provoacă foarte rar torsiunea ovarelor.
• Sarcina – 20 la sută dintre femeile însărcinate riscă să se confrunte cu torsiunea unuia dintre ovare.
• Malformațiile congenitale ale trompelor uterine.
• Modificările anatomice – atunci când dimensiunea ovarului schimbă poziția trompelor uterine, facilitând răsucirea.
• Fluxul sanguin ovarian scăzut – unul dintre factorii care predispune la torsiune ovariană.
• Chisturile ovariene luteale ce apar cu regularitate în anii reproductivi.

Simptomele torsiunii ovariene

– Durerea foarte intensă și severă, care apare brusc, iradiind în tot abdomenul și coborând apoi în picior.
– Apariția senzației de greață și voma are loc la 70 la sută dintre pacientele diagnosticate cu torsiune de ovar.
– Febra – apare atunci când care loc necroza ovarului – distrugerea țesuturilor sale, provocată de întreruperea circulației sangvine.

Diagnosticul torsiunii ovariene. Investigații

Examenul fizic este primul în cazul în care pacienta acuză simptomele enumerate mai sus. Dar acesta nu poate sta la baza unui diagnostic precis, deoarece durerea, febra, voma sunt caracteristice mai multor afecțiuni ginecologice.

Unul dintre testele importante indicate de medic este cel de sarcină. Alte analize de laborator nu sunt foarte eficiente pentru a diagnostica torsiunea ovariană, dar în schimb, pot exclude prezența altor afecțiuni. În schimb, ecografia are un rol însemnat pentru diagnosticarea corectă, mai ales atunci când aceasta depistează chisturi ovariene. Lipsa sângelui ovarian în timpul ecografiei Doppler este unul dintre cele mai importante indicatoare că pacienta suferă de torsiune a ovarului.

Alte investigații ce pot arăta situația ovarelor și a anexelor sunt tomografia computerizată și RMN-ul.

Pentru o precizie mai mare, se indică laparoscopia – o procedură chirurgicală efectuată sub anestezie generală, care presupune vizualizarea cavității abdominale cu ajutorul unui dispozitiv numit laparoscop și tratarea afecțiunii pe loc.

Tratamentul torsiunii ovariene

În cazul torsiunii ovariene, se tratează fiecare simptom în parte. Pentru stările de greață și vomă, medicul vă poate indica pastile antiemetice, iar pentru dureri – analgezice. În situațiile mai grave se recomandă intervenția laparoscopică pentru a fixa ovarul torsionat, iar în cazurile de compromitere vasculară severă sau peritonită – se recurge la extirparea unuia sau a ambelor ovare.

Din cauza gradului sporit de pericol pentru sănătatea dvs, este important să vă adresați la doctor imediat ce ați observat simptomele care indică o afecțiune, în special când aveți dureri brutale. Diagnosticarea corectă și intervenția medicală rapidă vă pot salva ovarul afectat și chiar viața.