Știai care sunt cele mai frecvente afecțiuni ginecologice?

28 septembrie 2018 la 18:26

Știai care sunt cele mai frecvente afecțiuni ginecologice?

Fiecare femeie se confruntă, cel puțin o dată în viață, cu probleme ginecologice, fie că este vorba despre o afecțiune ușor de tratat sau una mult mai gravă și cu urmări nefaste, cum ar fi infertilitatea sau chiar decesul. Astăzi vă prezentăm un top al celor mai frecvente patologii, despre care trebuie să știți.

Dismenoreea – durerile în timpul menstruației

Durerile se resimt la nivelul abdomenului inferior și pot fi uşoare sau severe. Dismenoreea este de două tipuri: primară și secundară. Cea primară apare de la primele menstre, nefiind asociată cu o patologie ginecologică, și scade în intensitate odată cu trecerea anilor, iar uneori dispare după naştere. Dismenoreea secundară este unul dintre simptomele unor patologii organice şi necesită un consult specializat.

Durerile resimțite în timpul contactului sexual

Dispaneuria poate avea drept cauză diferite afecţiuni, atât psihologice, cât şi fizice. Odată ce ați simțit dureri în timpul contactului sexual, nu le ignorați, adresați-vă la medic, pentru a depista și trata cauza, fără a lăsa să apară complicații.

Sângerările vaginale anormale

Sângerările care apar în afara zilelor de menstruație, în timpul sarcinii sau menopauzei sunt un motiv serios de îngrijorare. Dacă vă confruntați cu una din următoarele situații, primul lucru pe care trebuie să îl faceți este să mergeți la ginecolog:
– menstruațiile apar la interval mai mici de 21 de zile sau mai mari de 45 de zile;
– sângerarările din timpul menstruației sunt abundente;
– vă confruntați cu dureri severe;
– observați sângerări între menstre;
– menstruația durează mai mult de 7 zile.

Care pot fi cauzele sângerărilor vaginale, în dependență de vârstă:
• La fetiţe înainte de pubertate – traumatismele, pubertatea precoce, iritaţia vaginală severă, problemele de coagulare, un abuz sexual.
• La femeile de vârstă reproductivă – o disfuncţie hormonală, utilizarea contraceptivelor orale sau a steriletului, prezența endometriozei, a chisturilor ovariene sau a unor tumori maligne.
• La gravide – o sarcină extrauterină, o sarcină molară, avortul spontan, placenta praevia.
• La femeile aflate la menopauză – o reacţie la tratamentul de substituţie hormonală, prezența vaginitei atrofice cu iritaţie severă sau a unor tumori maligne.

Vaginitele

Afecțiunea prezintă o inflamaţie a vaginului cauzată de perturbarea florei vaginale și care se manifestă prin apariţia secreţiilor abundente și urât mirositoare, a mâncărimilor, a senzaţiei de arsură şi durere.

Cele mai frecvente tipuri de vaginită sunt: vaginoza bacterină, infecţiile fungice și trichomoniaza. Medicul ginecolog este cel indicat să vă stabilească diagnosticul și respectiv, tratamentul.

Bolile cu transmitere sexuală

BTS este una dintre cele mai frecvente cauze ale adresării la medicul ginecolog. În topul afecțiunilor din categoria respectivă sunt Chlamydia, Gonoreea şi Sifilisul, motivele fiind nefolosirea prezervativului ca metodă de protecție și contactele sexuale cu mai mulți parteneri.

Simptomele BTS sunt scurgerile vaginale abundente, cu miros specific, durerile pelvine, leziunile în zona genitală. Dacă ați observat măcar unul dintre aceste semne, solicitați un consult ginecologic urgent.

Chisturile ovariene

Chisturile ovariene sunt o afecțiune destul de frecventă în rândul femeilor de vârstă fertilă, dar care de cele mai multe ori nu necesită tratament medicamentos și dispar singure. Acestea prezintă niște formațiuni pline cu lichid, care se dezvoltă în ovare în timpul producerii ovulelor și pot fi de două tipuri:
– Folicular – atunci când nu se eliberează ovulul, iar foliculul se umple cu lichid și crește în volum.
– Luteinic – atunci când resturile ovulului folicular nu se dizolvă și continuă să se umple cu lichid. De obicei, aceste chisturi se remit în câteva luni. Mai rar se poate întâmpla să se rupă și să provoace sângerări și dureri.

Infertilitatea

Este o problemă ginecologică tot mai frecventă în rândurile femeilor, în pofida inovațiilor în medicină. Cauzele acesteia sunt diverse, dar partea bună e că majoritatea pot fi tratate sau se poate apela la tehnici de reproducere umană asistată, cum ar fi inseminarea intrauterină sau fertilizarea in vitro.

Imposibilitatea de a concepe un copil poate fi provocată de tulburări de ovulaţie, endometrioză, fibroame uterine, malformaţii ale aparatului genital, trompe obstruate, insuficienţă ovariană prematură etc. În dependență de patologia care afectează fertilitatea se va stabili și tipul de tratament.

Sindromul ovarelor polichistice

Este principala cauză a infertilității anovulatorii și prezintă un dezechilibru endocrin. Organismul femeii diagnosticate cu SOP produce hormoni masculini în exces, ceea ce afectează negativ ovulaţia și ciclul menstrual. Cauzele apariţiei sindromului ovarelor polichistice încă nu pot fi stabilite cu exactitate, însă un rol însemnat îi este atribuit factorului genetic.

Iată simptomele care vă pot indica prezența afecțiunii respective:
– absenta menstruației,
– ciclurile menstruale neregulate, rare sau anormale;
– diabetul sau rezistența la insulină;
– creșterea excesivă în greutate;
– acneea, tenul gras, mătreața, petele pe piele;
– apariția caracteristicilor de sex masculin: hirsutismul, îngroșarea vocii, lărgirea clitorisului etc.;
– infertilitatea.

Diagnosticul se pune în urma mai multor teste medicale, iar tratamentul se indică individual, în funcție de gravitatea problemei și dorința pacientei de a rămâne însărcinată. Destul de des se indică pilulele contraceptive, în scopul reglării ciclurilor menstruale şi a nivelului hormonal. În cazul pacientelor care suferă de obezitate, soluția pentru restaurarea menstrelor şi a ovulaţiei
este scăderea în greutate.

Endometrioza

Este a doua dintre cele mai frecvente cauze ale infertilităţii și constă în dezvoltarea endometrului în afara cavităţii uterine, cum ar fi vaginul, colul uterin, ovare, trompe, pelvis, sau chiar în plămâni, măduva spinării și creier. În pofida progresului ştiinţific, nu există o explicaţie completă pentru această afecţiune.

Totuși, unele simptome vă pot da de știre că suferiți de endometrioză. Este recomandat să vă adresați cât mai urgent la medic dacă vă confruntați cu dureri menstruale, pelvine sau prezente în timpul contactelor sexuale, sângerări abundente în timpul menstruației, sângerări intermenstruale și dificultăți de concepție.

Fibroamele uterine

Fibromul uterin este una dintre cele mai des întâlnite boli genitale cu care se confruntă femeile. Afecțiunea prezintă o tumoră necanceroasă, care se dezvoltă pe țesutul muscular al uterului și poate atinge de la 1mm până la 20cm.

Fibromul uterin poate fi de mai multe tipuri:
– fibromul intramural – se dezvoltă în peretele uterin și este cel mai frecvent dintre toate tipurile de fibroame uterine;
– submucos – care se dezvoltă în cavitatea interioară a uterului și provoacă sângerări de lungă durată și menstruații neregulate. Acest tip de fibrom prezintă o problemă mare mai ales pentru femeile care vor să rămână însărcinate;
– subseros – se localizează fie sub învelișul extern al uterului și apasă vezica urinară, fie în spatele uterului și cauzează constipație sau dureri de spate;
– fibromul pediculat – prezintă o tulpină și poate crește atât în interiorul uterului, cât și în afara lui.

În timp ce unele fibroame sunt absolut asimptomatice, altele prezintă simptome evidente, precum: sângerările menstruale abundente și cele dintre menstre; ciclul menstrual prelungit; durerile în regiunea pelvină sau în abdomen sau partea superioară a spatelui; disconfortul accentuat în timpul contactelor sexuale; presiunea asupra intestinului; blocajul uretal, urmat de cel renal; infertilitatea sau problemele în sarcină, cum ar fi avortul spotan. Odată stabilit diagnosticul, medicul vă poate indica un tratament medicamentos sau extirparea fibroamelor.

Rezultatul anormal al testului Papanicolau

Fiecare femeie trebuie să efectueze cel puțin o dată pe an un control ginecologic complex, ce va include și Testul Babeș Papanicolau. Acesta presupune o analiză citologică ce poate depista leziunile de la nivelul colului. Dacă rezultatul iniţial arată modificări celulare la nivelul cervixului, medicul poate indica o colposcopie sau o testare pentru HPV – Human Papilloma Virus, iar ulterior, o biopsie şi un examen histopatologic.

Infecţiile urinare

Fiecare femeie se confruntă măcar o dată în viață cu o infecție urinară. Cauzele pot fi multiple:
– un nou partener sexual;
– întreținerea relațiilor cu mai mulți parteneri;
– sarcina;
– incontinenţa urinară;
– folosirea diafragmei sau a spermicidelor;
– lipsa urinării după contactul sexual;
– diabetul.

Simptomele sunt următoarele: senzaţia de usturime şi arsură în timpul urinării, un miros specific al urinei, urinările frecvente, nevoia urgentă de a urina, dureri la nivelul abdomenului inferior, dureri la contactul sexual. Pentru a obține un diagnostic exact este nevoie să vă adresați la medicul ginecolog.