Sarcină fără embrion: lucruri pe care nu le știai!

5 octombrie 2018 la 7:05

Sarcină fără embrion: lucruri pe care nu le știai!

Sarcina anembrionară este o complicație ce presupune un ovul fertilizat, atașat de peretele uterin, care nu se dezvoltă ulterior în embrion, așa cum ar trebui să se întâmple în mod normal. Nediagnosticată la timp, aceasta cauzează avortul spontan. Astăzi, medicul ginecolog vă prezintă tot ce trebuie să știți despre patologia respectivă.

Sarcina fără embrion sau cum mai este numită cu ou clar se formează atunci când celulele formează sacul gestațional, dar nu și ovulul. Patologia dată este una dintre cauzele principale ale eșecului sarcinii timpurii sau a avortului spontan, în primele 20 de săptămâni. De cele mai multe ori, având un termen foarte mic, femeile nici nu își dau seama că au fost însărcinate. Pe de altă parte, dacă simțiți că sunteți gravidă și faceți un test de sarcină, acesta va fi cel mai probabil pozitiv.

Cauze

Sarcina cu ou clar implică probleme cromozomiale. Organismul gravidei recunoaște această anomalie la un făt și se străduie să înlăture ovulul, oprind sarcina, deoarece fătul nu are șanse să se dezvolte și să devină bebeluș. Cauzele țin de diviziunea celulară anormală, calitatea proastă a spermatozoizilor sau a ovulelor. Cu această problemă se poate confrunta orice femeie, cel puțin o dată în viață, însă nu există metode pentru a fi prevenită.

Simptome

În general, sarcinile fără embrion sunt asimptomatice, dar vă puteți da seama că sunteți gravidă în lipsa ciclului menstrual sau dacă faceți un test de sarcină. Chiar dacă s-a confirmat sarcina și nivelul de hormon hCG crește, placenta poate continua să se dezvolte în lipsa unui făt pentru o perioadă scurtă de timp.

În unele cazuri, sunt prezente simptome ale avortului spontan, cum ar fi:
– crampe abdominale,
– sângerări vaginale,
– menstruație abundentă,
– dureri la nivelul sânilor.

Dacă aveți oricare dintre aceste simptome, adresați-vă imediat la medicul ginecolog.

Diagnostic

Diagnosticul de sarcină anembrionară se poate pune precoce, datorită ecografiei endovaginale.
– Un volum de 2,5ml şi care nu creşte cu cel puţin 75% în cursul unei săptămâni este dovada unei sarcini anembrionare;
– Absenţa embrionului după 6 săptămâni de amenoree este un indiciu pentru a pune diagnosticul de ou clar genetic;
– Sacul gestațional de peste 25mm, gol, în care nu se vede un embrion este un criteriu de diagnostic pentru oul clar;
– Evaluarea la intervale de timp a sarcinii, pentru a verifica dacă sacul gestațional creşte corespunzător, circa 1mm zilnic, este un alt indiciu pentru a diagnostica sarcina anembrionară.

Diagnosticul exact de ou clar se pune după două examinări ecografice 2D în timp real, la intervalul de o săptămână, după confirmarea absenţei dezvoltării embrionare.

Tratament

Dacă ați fost diagnosticată cu sarcina anembrionară, este foarte important să vă adresați medicului ginecolog pentru a alege metoda optimă de tratament. În unele cazuri este indicat chiuretajul – o procedură chirurgicală prin care se dilatează cervixul și se îndepărtează conținutul uterului. Intervenția are risc moderat de complicații, dar este utilă pentru a determina motivul pierderii sarcinii. Alte paciente optează pentru administrarea unor medicamente speciale, însă va dura câteva zile până la expulzarea țesutului și pot apărea efecte adverse cum ar fi sângerările sau crampele. O a treia variantă de tratament este renunțarea la medicație și intervenții chirurgicale. Se consideră că organismul este capabil să elimine țesutul singur, dar decizia finală trebuie luată după consultația cu doctorul.

Din păcate, nu există metode pentru a preveni o sarcină anembrionară și este important să nu vă învinovățiți dacă v-ați confruntat cu această patologie. În caz că problema se repetă, puteți face teste genetice, pentru a exclude afecțiunile precum diabetul și hipotiroidismul. După pierderea sarcinii, medicul recomandă un interval de cel puțin 3 cicluri menstruale până la următoarea încercare de a concepe un bebeluș.