[contact-form-7 id="78" title="Schedule a Visit"]

Nașterea provocată: când, cum, de ce?

10 mai 2019 la 15:22

Nașterea provocată: când, cum, de ce?

Fiecare graviduță dorește să aibă o sarcină ușoară, lipsită de pericole și să nască natural, dacă nu există contraindicații medicale. Însă uneori, pe parcursul gravidității, pot apărea anumite complicații, care impun necesitatea declanșării artificiale a nașterii, cu ajutorul medicamentelor sau altor soluții.

Medicii recurg la inducerea forțată a travaliului atunci când gravida suferă de preeclampsie, hipotrofie, sângerări vaginale sau alte afecțiuni care pot pune în pericol viața și sănătatea ei și pe a fătului. Un alt caz când se ia decizia de a declanșa forțat nașterea este depășirea termenului de 41-42 de săptămâni gestaționale.

Iată care sunt cazurile în care medicul decide să inducă travaliul forțat:

Preeclampsia – care precede eclampsia, o afecțiune gravă în rândurile femeilor însărcinate, manifestată prin creșterea tensiunii arteriale, cefalee, tulburări ale vederii, amețeli, somnolență, dureri epigastrice, edeme accentuate la nivelul gambelor, mâinilor, pleoapelor, prezența albuminei în urină.

Diabetul în sarcină – această afecțiune cauzează macrosomia – creșterea excesivă în greutate a fătului – care face complicată nașterea naturală. În acest caz, travaliul poate fi indus chiar în săptămânile 37-38 de sarcină.

Hipotrofia fetală – creșterea insuficientă în greutate a fătului, în raport cu vârsta sa gestațională. Din cauza placentei îmbătrânite prematur, bebelușul nu mai primește tot necesarul de nutrienți pentru a se dezvolta armonios în burtica mămicii. Aceasta impune declanșarea artificială a nașterii înainte de termen, astfel ca micuțul să poată fi îngrijit corespunzător pentru a supraviețui.

Corioamniotita – este o infecție a lichidului amniotic cu un grad de risc extrem de înalt pentru mamă și făt. Odată ce s-a pus acest diagnostic, medicul va lua imediat decizia de a induce travaliul forțat.

Sângerările vaginale – la sfârșit de sarcină, din cauza desprinderii placentei de peretele uterin pot avea loc sângerări. Dacă acestea sunt abundente și pot afecta fătul, medicul va recurge la declanșarea nașterii.

Ruperea prematură a membranelor – în mod normal, după ce se desprinde dopul gelatinos, care separă cavitatea amniotică de exterior, urmează travaliul și nașterea. Dacă acest lucru nu se întâmplă, gravidei îi va fi declanșată nașterea pe cale medicamentoasă.

Sarcina depășită – dacă graviduța a trecut de termenul de 41-42 de săptămâni, iar bebelușul nu vrea să se nască, se optează pentru travaliul forțat.

Distocii de travaliu – travaliul care se prelungește ore în șir poate cauza oboseala mușchiului uterin, iar în consecință, încetarea contracțiilor. Pentru a evita riscuri pentru făt, se recurge la stimularea cu hormonul care activează contracțiile – oxitocina.

În ce constă inducerea travaliului forțat:

Există câteva metode eficiente pentru a declanșa nașterea. În dependență de starea gravidei și a fătului, medicul o va alege pe cea optimă. Iată care sunt acestea:
– Desprinderea membranelor – medicul care primește sarcina sau o moașă va separa manual sacul amniotic de partea inferioară a uterului, pentru a stimula în mod direct producția de prostaglandine, care poate declanșa contracțiile. Procedura va fi repetată de câteva ori dacă este necesar, până vor începe contracțiile. Gravida va simți dureri, crampe și sângerări. Însă dacă acesteia i s-au rupt apele, iar travaliul nu a început, metoda respectivă nu este recomandată, pentru a evita riscul de infecții.
– Administrarea prostaglandinelor – metoda presupune administrarea de pastile sau inserarea unui gel în vagin, care va provoca dilatarea colului uterin și va stimula contracțiile. Dacă se optează pentru această metodă, medicul va monitoriza bătăile inimii fătului timp de 30 de minute, pentru a se asigura că poate începe procedura de inducere a travaliului. Gravida poate avea stări febrile, greață, diaree și dureri. În cazul în care nu este eficientă, procedura se repetă, iar dacă nașterea nu are loc, se recurge la cezariană.
– Ruperea artificială a membranelor – metodă care se aplică atunci când gravida are cel puțin câțiva centimetri în dilatație. Cu ajutorul unui instrument introdus atent prin cervix, medicul va face o gaură în sacul amniotic. Dacă nu se declanșează contracțiile, se va opta pentru altă metodă, în scopul evitării infecțiilor.
– Administrarea oxitocinei – metoda presupune administrarea intravenoasă a formei sintetice a hormonului feminin oxitocina. La început se administrează o doză mai mică, ce va fi mărită apoi, la fiecare 15-30 de minute, până contracțiile vor deveni regulate. Durerile provocate de contracțiile intense pot fi ameliorate cu ajutorul unei anestezii epidurale.

Pentru că o informație necunoscută vă poate provoca stres și diferite temeri legate de sănătatea dvs și a fătului, este important să cereți din timp detalii de la medicul ginecolog care vă monitorizează sarcina.