Ce sunt leziunile benigne ale cervixului?

8 februarie 2019 la 15:03

Ce sunt leziunile benigne ale cervixului?

Orice femeie se confruntă, pe parcursul vieții, cu diverse leziuni benigne ale cervixului, care nefiind tratate la timp, pot cauza infertilitate și cancer de col uterin. O altă noutate proastă este că unele din aceste inflamații sunt asimptomatice, motiv pentru care examenul ginecologic regulat devine absolut necesar, la fel ca și efectuarea anuală a testului Babeș Papanicolau.

Printre cele mai frecvente leziuni benigne ale cervixului se numără chisturile Naboth, polipii endocervicali, hiperplazia microglandulară, papilomul scuamos, fibromul cervical, focarul endometriotic, hemangiomul cervical, condilomatoza cervicală, leziunile ulcerative și sarcina cervicală.

Cauze și simptome

Cauzele apariției leziunilor sunt de trei tipuri:
– Modificările inflamatorii: gonoreea sau altă infecție care apare atunci când colul este deja afectat; în special se întâlnește la femeile cu mai mulți parteneri sexuali.
– Traumele: poate fi vorba despre leziuni produse în timpul avortului sau a procesului de naștere.
– Hiperplazia: atunci când un țesut crește în exces, din cauza înmulțirii rapide a celulelor.

Cauzele și simptomele diferă în dependență de tipul leziunii benigne ale cervixului:
– Chisturile Naboth – nu se cunoaște cauza apariției acestora și nici nu prezintă un pericol sporit ce ar determina necesitatea unei intervenții chirurgicale. La ultima se recurge doar atunci când chisturile sunt de dimensiune mare.
– Polipii endocervicali – de obicei sunt asimptomatici, însă în unele cazuri pot provoca leucoree și sângerări după contactele sexuale.
– Hiperplazia microglandulară – apare sub forma unui polip de 1-2 cm, fiind cauzată de tratamentele cu pastile contraceptive. De asemenea, se poate forma și în sarcină și după naștere.
– Papilomul scuamos – este o tumoră benignă de circa de 2-5 mm, ce se formează în interiorul vaginului. Apare mai des în urma inflamațiilor și a microtraumatismelor.
– Fibromul cervical – are dimensiuni mici și este asimptomatic, însă uneori poate cauza sângerări vaginale și obstrucții.
– Endometrioza cervicală – la unele femei apare ca o formațiune tumorală proeminentă, roșie-maronie, de diferite dimensiuni. Printre simptome se numără scurgerile vaginale și dismenoreea.
– Hemangiomul cervical – poate provoca durere și sângerări.
– Condilomatoza cervicală – este provocată de infecția cu HPV și presupune apariția unor leziuni cărnoase (veruci) sau condiloame în zona genitală.
– Leziunile ulcerative – infecțiile cu herpes simplex, gonoree și chlamydia pot provoca simptome precum leucoreea mucopurulentă sau sangvinolentă.
– Sarcina cervicală – este o afecțiune foarte rară, dar poate pune în pericol viața gravidei, din cauza riscului de hemoragie masivă.

Diagnostic

Pentru un diagnostic corect, medicul va indica examinarea prin biopsie a leziunilor suspecte. Investigația este importantă și pentru a confirma sau infirma prezența celulelor canceroase. Iar un examen colposcopic poate ajuta la diagnosticarea cervicitei herpetice acute. Diagnosticul sifilisului se face datorită sancrului – o leziune a pielii care anunță despre existența acestei boli cu transmitere sexuală.

Tratament

Tratamentul este determinat de tipul de leziune. Pentru cele de dimensiuni mici se recomandă folosirea nitratului de argint de 20% și irigațiiele astringente. Altă metodă este cauterizarea, dar aceasta cauzează dureri și hemoragie secundară. În unele cazuri, medicul indică excizia, iar în altele crioterapia – o metodă inovatoare de tratament pentru anumite leziuni benigne ale cervixului, ce folosește oxid nitric cu punct de înghețare la -890C sau dioxid de carbon cu punct de înghețare la -650C. Pacientele pot simți disconfort în timpul procedurii.

Precauții

Rănile pe col sunt în majoritatea cazurilor nedureroase, dar aceasta nu înseamnă că nu sunt și periculoase. Unele pot cauza infertilitate, altele se pot transforma în cancer de col uterin, iar pacienta riscă amputație de col sau urmări și mai grave. Pentru a preîntâmpina sau a trata la timp leziunle benigne, înainte ca acestea să se transforme în maligne, este nevoie să faceți regulat vizite la medicul ginecolog, chiar dacă nu aveți niciun simptom, iar anual să efectuați investigațiile recomandate.